La Fundació ONCA ofereix noves propostes del programa socioeducatiu

La Fundació ONCA ofereix noves propostes del programa socioeducatiu

El Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà, patrons de la Fundació ONCA, reprenen el programa socioeducatiu Música i creativitat iniciat el 2015, i amplien els seus àmbits d’actuació i, en conseqüència, els col·lectius participants. El programa vol treballar la utilització de la música com una eina d’inclusió social que permeti explorar nous horitzons i posar a l’abast de tothom la participació artística.

A partir d’aquest mes d’octubre tornen les sessions amb la metodologia Basket Beat iniciades el maig passat, fins a mitjan juliol, amb una dotzena d’interns del Centre Penitenciari.

Paral·lelament, s’inicia un nou Basket Beat amb una quinzena de joves del Centre d’Acolliment d’Infants i Joves La Gavernera i de l’Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats del ministeri d’Afers Socials, Justícia i Interior del Govern d’Andorra, que inclou el Servei d’atenció als adolescents en risc i el Servei d’orientació al jove vulnerable.

Aquestes sessions estan liderades per Josep Maria Aragay, que compta amb la col·laboració de Joan Hernández, que s’incorpora com a coordinador del programa social de la Fundació ONCA, i d’educadors juvenils i agents penitenciaris. També hi col·laboraran els professionals Mom Mariné, David Sitges i Raúl Pérez, membres de Basket Beat. Es faran nou sessions fins a mitjan desembre, data prevista per a la presentació en concert del projecte realitzat. Segons Aragay, «Basket Beat permet millorar la convivència i la creació d’espais socioeducatius i de reinserció, en els quals les persones amb risc d’exclusió social puguin ser les protagonistes del desenvolupament de les seves pròpies habilitats».

Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell i Universitat d’Andorra

Pel que fa a l’Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell, el programa social reprendrà les sessions de treball amb els usuaris dels tallers ocupacionals Xeridell, que hi han col·laborat des de l’inici. Es treballarà amb dos grups diferents: el primer estarà format per entre 15 i 20 joves, que faran les sessions de gener a març. El segon grup estarà format per 20 adults que seguiran el programa d’abril a juny. Les sessions setmanals dels dos grups tindran una durada d’una hora i mitja i es duran a terme en un espai fora del centre.

Amb els usuaris del Servei d’Educació Especial (EDES), que ja hi van participar l’any passat, es treballarà amb dos grups que s’aniran alternant setmanalment, amb sessions d’una hora, de gener a juny, en un espai fora de l’escola.

I, finalment, es faran tallers als usuaris del Centre de dia de l’Escola Especialitzada Nostra Senyora de Meritxell; d’una banda hi ha un grup format per entre 12 i 14 participants als quals, fora del seu espai habitual, s’oferiran unes sessions quinzenals d’una hora de durada. I, de l’altra, s’incorporen per primera vegada 8 participants més que faran unes sessions d’escolta, establint comunicació verbal i sensorial entre els músics i els usuaris, dins el mateix centre, amb sessions setmanals d’una hora de durada. Aquests tallers per als dos grups d’usuaris del Centre de dia es faran del mes de gener al mes de juny de 2018.

Per acabar, el programa social incorpora un nou àmbit d’actuació i realitzarà diferents projectes socioeducatius amb diversos col·lectius de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell.

D’altra banda, el programa social s’ha posat en contacte amb la Universitat d’Andorra per oferir una o dues sessions de treball amb la metodologia Basket Beat, adreçades als estudiants de ciències de l’educació, durant aquest primer trimestre del curs 2017-2018. Les classes les dirigirà Aragay, que té una llarga trajectòria com a professor de creativitat a la Universitat París Est-Créteil, a la Universitat de Barcelona i a la Facultat Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull.

Els diferents projectes de cada àmbit d’actuació s’aniran anunciant detalladament abans que es posin en marxa.

Nova coordinació

Per coordinar tot el programa, la Fundació ONCA incorpora Joan Hernández com a responsable de l’organització dels diferents projectes. Hernández és codirector de l’ENA i, des de fa uns anys, es dedica a fer tallers de teatre a col·lectius de l’EENSM, amb usuaris del Xeridell, a Salut Mental de l’Hospital, a la Unitat de Conductes Addictives (UCA) i a joves del Servei de Rehabilitació Comunitària per a Adolescents (SRCA).

A banda, el programa comptarà també amb professionals que ja han col·laborat en les edicions anteriors, com els músics Alexandre Arajol i David Sanz i les ballarines Mònica Vega i Verònica Pérez, i s’hi incorporaran nous músics com Mireia Planas, Elias Porter, Ivan Caro i Pilar Planavila.