El director de Recerca de l’Hospital Clínic explica els avenços en l’estudi del genoma i la medicina personalitzada

La Fundació Crèdit Andorrà ha organitzat aquest dimarts 23 de gener la conferència El genoma del càncer. Un camí cap a la medicina personalitzada que ha anat a càrrec del doctor Elías Campo, catedràtic d’Anatomia Patològica de la Universitat de Barcelona, director de Recerca de l’Hospital Clínic de Barcelona i director de l’Institut d’Investigació Biomèdica August Pi i Sunyer de Barcelona. Campo ha posat en relleu que “una de les claus per lluitar contra el càncer és conèixer les causes” que el provoquen, ja que d’aquesta manera es pot incidir en la prevenció i la curació. Així, ha posat en relleu que “el manual d’instruccions per al funcionament del nostre organisme està al genoma”, per la qual cosa el seu coneixement suposa un canvi radical i marcarà la medicina dels propers anys.

Campo ha recordat que el genoma és l’ADN i el càncer és una malaltia que es produeix perquè hi ha una alteració, per tant, l’estudi d’aquest genoma de manera global obre les portes per combatre la malaltia. Els avenços en aquesta matèria, per tant, han de facilitar, entre d’altres, que es pugui fer una medicina més personalitzada, amb tractaments més específics per a cadascun dels pacients. Campo ha reivindicat un millor coneixement de la malaltia i en aquest cas ha remarcat que “un millor tractament requereix un bon coneixement” i la manera d’accedir-hi, ha conclòs, és a través de la recerca. “Assistència i coneixement han d’anar de la mà”, ha explicat.

El director de Recerca de l’Hospital Clínic i catedràtic d’Anatomia Patològica de la Universitat de Barcelona ha destacat el fet que en els darrers anys les estadístiques dels països desenvolupats mostren que una mica més del 50% dels càncers es poden curar, si bé aquesta curació varia en funció del tipus de tumor i dels òrgans afectats. En aquest sentit, ha concretat que es considera que una persona està curada quan fa uns cinc anys o més sense que es torni a evidenciar la malaltia.

La xerrada estava emmarcada en el programa La salut al dia de la Fundació Crèdit Andorrà, una línia de treball que té per objectiu oferir informació i formació a les persones afectades per malalties de gran impacte social i als seus familiars i cuidadors, amb l’objectiu de millorar-los la qualitat de vida i oferir-los eines per fer front al dia a dia. A més, ha coincidit amb la presentació del conveni a què han arribat la Fundació Crèdit Andorrà, el SAAS i la Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica per potenciar la investigació sobre la malaltia.