El comú d’Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà presenten ORDINO CLÀSSIC, un nou festival de música clàssica

• Oferirà diferents formats i maneres de gaudir la música clàssica en diverses localitzacions de la parròquia d’Ordino
  • Acollirà una gran diversitat d’intèrprets, des de grans figures internacionals fins a joves músics del país

El comú d’Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà, a través de l’Associació Festivals d’Ordino, han presentat aquest migdia ORDINO CLÀSSIC, que tindrà lloc tots els caps de setmana entre el 8 de desembre i el 23 de març a Ordino, al Principat d’Andorra. ORDINO CLÀSSIC neix amb la voluntat de ser un festival d’hivern destinat als diferents públics interessats en els estils que inclou el concepte actual de música clàssica.

Aquest no és un festival de música clàssica tradicional, ja que pretén integrar-se en el territori posant en valor el Principat d’Andorra i, en especial, Ordino, la muntanya i la vida entorn de la neu. En aquest sentit, el festival tindrà lloc en diferents espais de la parròquia ordinenca com l’Auditori Nacional d’Andorra, l’església parroquial d’Ordino, el camp de neu Ordino-Arcalís, alguns hotels i el Centre Sociocultural L’Estudi d’Ordino.

La presentació, que ha tingut lloc al Comú d’Ordino, ha anat a càrrec del cònsol major de la parròquia, Josep Àngel Mortés; la directora de la Fundació Crèdit Andorrà, Francesca Ros i el director artístic d’ORDINO CLÀSSIC, Josep Martínez Reinoso. Reinoso és un jove andorrà, musicòleg i desenvolupador de projectes musicals.

El cònsol major ha explicat que ORDINO CLÀSSIC “pren el ‘relleu’ al Festival Narciso Yepes ja que és difícil entendre un festival com el que avui presentem, sense haver fet el tram de recorregut previ amb 35 anys del Yepes”. Segons Mortés, ORDINO CLÀSSIC “és un nou enfocament de queens retorna als orígens del festival Narciso Yepes”. Pel que fa a la director de la Fundació Crèdit Andorrà, Francesca Ros ha remarcat que “ORDINO CLÀSSIC és el fruit del compromís , tant del Comú d’Ordino com de la Fundació Crèdit Andorrà, d’apropar la música clàssica, entesa en el seu sentit més ampli i actual, als ciutadans”.

El director artístic d’ORDINO CLÀSSIC, Josep Martínez Reinoso, ha explicat que “és un festival obert al món, amb una gran diversitat d’intèrprets, que van des de grans figures internacionals fins a joves músics del país que hi veuran una plataforma per a la seva carrera. El festival inclou espectacles en diferents formats i experiències, i en destaquen concerts de gran format, actuacions de petit format a l’hora del vermut i del berenar, un concert familiar, recitals de joves emergents i tallers musicals”.

El comú d’Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà han demostrat durant més de tres dècades la seva vocació cultural apostant fermament per acostar la música a la ciutadania. Amb la voluntat de recuperar l’essència original del fins ara Festival Narciso Yepes, totes dues entitats aposten avui per un nou festival que, amb el nom d’ORDINO CLÀSSIC, vol consolidar-se com el festival clàssic de referència a Andorra i com el festival d’hivern dels Pirineus.

PROGRAMACIÓ ORDINO CLÀSSIC
El Comú d’Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà, a través de l’Associació Festivals d’Ordino, organitzadors d’ORDINO CLÀSSIC, presenten un festival que oferirà diferents formats i maneres d’escoltar i gaudir de la música clàssica, entesa com una etiqueta que engloba molts estils musicals.
L’Auditori Nacional d’Andorra serà l’escenari de quatre grans actuacions amb el nom Ski&Concert que es duran a terme els dissabtes a les set del vespre. La primera cita serà amb el pianista canadenc Jan Lisiecki, un virtuós que amb vint-i-tres anys ja és considerat un dels artistes més importants dels nostres temps. Lisiecki ha estat un nen prodigi amb projecció internacional que ha aconseguit actuar a les principals sales de concert del món. Aquest jove pianista oferirà un recital amb obres de Chopin, Schumann, Ravel i Rakhmàninov que giren a l’entorn de la idea del nocturn.

El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, acompanyat de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra i sota la direcció de Xavier Puig, actuarà també en el festival ORDINO CLÀSSIC. El concert, amb més de trenta persones a l’escenari, porta per nom Rituals. Fronteres espirituals i incorpora músiques corals de Bach i Pärt.

Entre les grans cites, el director artística ha destacat la posada en escena de Winterreise, un cicle de lieder de Franz Schubert. Winterreise, que vol dir ‘viatge d’hivern’ en alemany, i que epresenta diferents escenes i situacions psicològiques vinculades a l’hivern segons l’ideari romàntic. Aquest muntatge, pensat i produït especialment per al festival, compta amb l’andorrà Joan Anton Rechi a la direcció escènica, el tenor Francisco Fernández-Rueda i el pianista Rubén Fernández Aguirre.

L’última cita serà El amor brujo, una reinterpretació de l’obra de Manuel de Falla amb els instruments de música antiga de l’Euskal Barrokensemble, utilitzats en clau de flamenc i jazz, i amb Enrike Solinís a les guitarres, el llaüt i la direcció artística.

Un altre concert destacat del festival ORDINO CLÀSSIC serà el Concert de Cap d’Any, amb l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA) dirigida pel jove director amb projecció internacional Francesc Prat.

L’església parroquial d’Ordino serà el lloc on es presentaran les propostes dels joves artistes emergents, els diumenges al migdia. En primer lloc actuarà la violoncel·lista andorrana Carolina Bartumeu, acompanyada de la guitarrista Silvia Nogales, que oferiran un recital amb el títol Dissemblances. El segon concert programat anirà a càrrec del jove guitarrista Luis Alejandro García Pérez, guanyador del primer premi en la modalitat de guitarra i del Premi ORDINO CLÀSSIC en la 89a edició del Concurso Juventudes Musicales de España. Aquest recital de guitarra clàssica porta per títol Llaços sobre l’Atlàntic.

El concert familiar, que tindrà lloc al migdia a l’Auditori Nacional, serà una proposta per a tots els públics de dansa històrica i didàctica de la companyia Xuriach que porta per nom La Xacona i el Rigodó ara fan el ball rodó. Aquest és un conte on el públic, d’entre 3 i 6 anys, aprendrà algunes danses populars antigues catalanes.

El festival ORDINO CLÀSSIC inclou també dos cicles de petit format amb tres concerts cadascun. Amb el nom de Vermuts musicals i Música a la tassa, corals infantils i alumnes de les escoles de música d’Andorra tindran l’oportunitat de demostrar el seu talent en el que serà un dels seus primers escenaris. Tres d’aquestes actuacions tindran lloc en diferents espais del camp de neu Ordino-Arcalís, i tres més en hotels de la parròquia d’Ordino, a la una del migdia i a les sis de la tarda, respectivament. L’objectiu d’aquests dos cicles és que els esquiadors i els visitants puguin fer el vermut o berenar acompanyats de música en directe. Els intèrprets d’aquests cicles musicals seran alumnes del Cor Rock d’Encamp, els Joves Cantaires Lauredians, l’Escola de Música Moderna i l’Institut de Música del Comú d’Andorra la Vella. D’aquesta manera, ORDINO CLÀSSIC dona l’oportunitat als joves músics d’Andorra de compartir cartell amb grans músics internacionals.

ORDINO CLÀSSIC també oferirà tallers musicals, destinats als infants de 0 a 7 anys, al Centre Sociocultural L’Estudi d’Ordino, per tal que pares i fills passin una bona estona jugant i aprenent amb la música clàssica.