Vint-i-sis joves del país protagonitzen el concert de Nadal

Vint-i-sis joves del país protagonitzen el concert de Nadal

La Fundació ONCA emparada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà informa que el dia 15 de desembre, tindrà lloc el concert de Nadal, protagonitzat per joves músics del país, dirigits per Jordi Coll, i organitzat sota l’aixopluc de la Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (JONCA). Amb aquesta actuació finalitza la temporada 2019 de la Fundació Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra.

Amb el títol Un Nadal Jove, Jordi Coll dirigirà 26 joves que actuaran en diversos formats de cambra, des del duo fins al octet, en una festa musical on els més joves en són els protagonistes. El concert, que és gratuït, tindrà lloc al vestíbul del Consell General, a les 12 h. Acte seguit, s’oferirà un vernissatge per donar la benvinguda a les festes de Nadal.

La proposta musical de cambra és un format que es va estrenar la temporada 2015 i ha aconseguit un gran èxit artístic i de públic. S’han creat i organitzat grups de cambra, formats per membres de la Jonca o afins a les activitats de la jove orquestra, tutelats per músics de l’ONCA i amb programes adients a la formació musical dels joves. Per cinquè any consecutiu, es compta amb la tutela del violinista de l’ONCA Jordi Coll, que s’encarrega del treball de formació en estreta col·laboració amb els professors de l’Institut de Música del Comú d’Andorra la Vella, que han seleccionat conjuntament, les sis formacions de cambra participants.

Les sessions de treball per preparar el concert es duran a terme en diverses jornades: el diumenge 1 de desembre i el dissabte 14 de desembre, de 10 a 13.30 h i de 16 a 19.30 h, es faran classes per grups. El diumenge 15 de desembre, de 10 a 11.15 h, serà el torn de l’assaig general. El concert s’estrenarà a les 12 h. Totes les sessions seran dirigides per Jordi Coll i tindran lloc a les instal·lacions del Consell General.

En l’organització d’aquest concert, la Fundació ONCA compta amb la col·laboració del Consell General d’Andorra i de l’Institut de Música del Comú d’Andorra la Vella.

L’entrada al concert és gratuïta.

Segons Jordi Coll, “Les danses eslaves per a piano a quatre mans van ser escrites per Antonín Dvořák entre 1878 i 1886 i l’autor va incloure elements propis del folklore com els ritmes de danses com el furiant, el dumka o l’skočná. L’australià, Alfred Hill, va compondre diverses obres pedagògiques per a estudiants, entre aquestes, el Miniature trio núm. 1 que podrem escoltar en la versió per a clarinet, violoncel i piano. L’italià Antonio Vivaldi és considerat el pare de la forma de concert instrumental modern, és a dir, un solista acompanyat per una orquestra. Va escriure concerts tan poc freqüents a l’època com un concert per a dos violoncels i un concert per a mandolina. La versió que escoltarem del primer, serà amb acompanyament de piano, i del segon, una adaptació per a quintet de guitarres. A la part final del concert podrem sentir obres de caire nadalenc. Jingle Bells, Santa nit i We wish you a merry Christmas són les tres populars nadales adaptades per a sextet de corda, piano i guitarra a partir d’una versió de la coneguda pedagoga anglesa Sheila Nelson. Finalment, el compositor austríac, Leopold Mozart ha passat a la posteritat com a pare del geni que fou Wolfgang Amadeus Mozart, com a autor d’un dels primers mètodes de violí i, també com a compositor. Va compondre música popular, com El passeig en trineu, una obra d’humor musical. L’arranjament que en sentirem es basa en una versió feta per F. Th. Cursch-Bühren.

26a Temporada de la Fundació ONCA – 2019

CONCERT DE NADAL

Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra

Jordi Coll, tutor i director