Una nova edició del projecte ‘Música al Claror’

Una nova edició del projecte ‘Música al Claror’

La Fundació ONCA –entitat promoguda pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà–, organitza una nova edició del programa Música i creativitatMúsica al Claror, després de l’èxit de les edicions anteriors i de l’acceptació i demanda per part dels participants.

El Taller Claror de la població urgellenca ha sol·licitat la col·laboració de la Fundació ONCA per organitzar de nou l’activitat que s’iniciarà avui i finalitzarà el 23 de juny de 2020. L’activitat, que compta amb divuit participants i els seus acompanyants, serà quinzenal i es durà a terme els dimarts de les 15.15 h a les 16.30 h, a les mateixes instal·lacions del centre. L’objecte del programa és el de treballar la utilització de la música com una eina d’inclusió social i que els participants tinguin l’oportunitat de fer un recorregut vital en la creació, la interacció, l’escolta i en el fet de compartir un espai creatiu i performatiu.

Pel curs 2019-2020 s’ha organitzat un nou equip professional, amb la continuïtat de Pilar Planavila (músic, mestra i musicoterapeuta) i la incorporació d’Ivan Caro (graduat en Educació Social i postgraduat per l’Institut del Teatre d’Arts Escèniques i Acció Social). Segons Joan Hernández, coordinador del programa social de la Fundació ONCA, “La incorporació de nous professionals té com a objectiu, crear un equip professional ampli, divers i potent, per aportar nous coneixements, recursos i propostes musicals i socials. Els usuaris i participants del programa social, coneixeran nous perfils professionals. Ells seran els encarregats de posar els seus coneixements i les eines al servei del projecte, creant una activitat a mida dels usuaris participants, donant continuïtat a la gran tasca desenvolupada conjuntament”.

Pilar Planavila

Nascuda a la Seu d’Urgell, és titulada Superior d’Acordió i Grau Mig de Piano pel Conservatori del Liceu de Barcelona. És llicenciada en Magisteri Musical per la UB, i musicoterapeuta titulada per IDEC-Universitat Pompeu Fabra (2012-14).

Completa la seva formació acordionista al país Basc amb Carlos Iturralde i Miren Iñarga, i més endavant cursa un postgrau a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) amb Iñaki Alberdi. Ha participat en diversos cursos impartits per acordionistes de renom com: Oleg Sharov, Friedrich Lips, Steffan Hussong, Matti Rantanen, Helka Kimalläynen, Owen Murray, Vojin Vasovich i Conrad Setó.

L’any 1998 va fundar, amb d’altres professors, l’Associació Catalana d’Acordionistes (ACDA) , amb l’objectiu de per promoure aquest instrument en tots els seus vessants: divulgatiu, formatiu i pedagògic.

Actualment és professora a l’Institut d’Estudis Musicals d’Andorra la Vella i a l’Escola Municipal de Música de la Seu d’Urgell. Ha impartit classes d’acordió i de sensibilització musical a infants de 3 a 6 anys, en diversos centres de Catalunya, coma l’Escola Municipal de Música Can Roig i Torres a Santa Coloma de Gramenet, al Centre d’Estudis Musicals Especialitzats de Sabadell, a l’Aula de So de Sant Cugat, i a l’Escola Folk del Pirineu d’Arsèguel.

Com a músic professional, ha format part de diferents orquestres i grups de música clàssica i folk, i actualment forma part del Duet Daura, de música folk del Pirineu.

Composa cançons infantils, com les cantates Les cançons dels Minairons, i En Pic PORuc.

Des del 2014 dedica part del seu temps a impartir sessions de musicoteràpia en diversos centres de salut mental del Principat d’Andorra, de la Seu d’Urgell i d’Oliana, com al Centre de dia dels Serveis de Salut Mental del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària; al Taller ocupacional Xeridell de la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell, amb joves i adults; al Club Social El Picot de la Seu d’Urgell i d’Oliana i a la Unitat de Salut Mental Castell d’Oliana, centre associat a l’Institut de Treball Social i Serveis Socials (INTRESS).

Ivan Caro

S’inicia al món de la gralla i de la música tradicional de la mà de Tito Peláez, a l’Escola Municipal de Música de la Seu d’Urgell i, posteriorment, a l’Escola Folk del Pirineu d’Arsèguel. Realitza cursos i tallers de tècnica de gralla al Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) i a l’Aula de Música Tradicional i Popular de Barcelona (AMTP).

Aprèn de manera autodidacta la tècnica del flabiol i tamborí i, posteriorment, rep classes de Marc Riera, a Barcelona, i tallers més específics, amb Carles Mas.

Ha estat i és membre en diferents formacions musicals com: Ministrers de Xamfrà del Raval, Cobla de Tres Quartans Bramasachs, Els Tanyuts, Orquestrina Trama i el Duet Daura.

Col·labora amb la companyia teatral Comediants i participa en projectes teatrals a Andorra i Catalunya.

Cofundador i coordinador de diversos projectes musico-socials a la comarca de l’Alt Urgell com La cantata dels Minairons de la Freita i la Taverna Folk. Actualment imparteix classes de gralla, flabiol i tamborí a l’Escola Folk del Pirineu, dins el programa Folk a l’Escola, i tallers infantils pedagògics sobre instruments i danses tradicionals pirinenques i catalanes.

Paral·lelament a la seva formació musical, és Graduat en Educació Social i dedica part del seu temps a agermanar aquests dos mons: l’educació social i la música, dissenyant i desenvolupant projectes on les arts són l’eina per la transformació. És postgraduat per l’Institut del Teatre d’Arts Escèniques i Acció Social.