Ricard Ballester explica les claus per prevenir malalties cardiovasculars

La Fundació Crèdit Andorrà ha organitzat aquest dimecres 9 d’octubre una conferència sobre la prevenció de les malalties cardiovasculars. Sota el títol Malalties cardiovasculars: com les podem prevenir el cardiòleg Ricard Ballester ha donat als assistents algunes claus per lluitar contra aquest tipus de malaltia. D’aquesta manera, ha incidit que hi ha certs factors de risc com el sucre, el tabac, el sobrepès, la manca d’activitat física i la hipertensió que, ben supervisats o amb un canvi d’hàbits, es poden corregir, i evitar, d’aquesta manera, que acabin provocant una malaltia cardiovascular.

Així, ha explicat que quan es compara un pacient amb infart amb un altre es veu que “hi ha característiques comunes”. Per tant, creu que si aquests mals hàbits es “corregeixen abans” es poden “controlar i disminuir de manera radical” malalties cardiovasculars. “El més important és que la gent prengui consciència que ell és el propi implicat en els factors de risc”, sabent quins té i quins pot modificar. En aquest sentit, creu que si el pacient va al metge de capçalera i aquest veu quins perills presenta, li pot recomanar un pla personalitzat amb el qual mantenir a ratlla aquests factors.

El sucre, remarca, és “la clau de volta” i els darrers estudis demostren que és una de les causes fonamentals de les malalties cardiovasculars. En aquest sentit, ha fet èmfasi en el fet que cada vegada tenim una dieta més rica en sucre, “ens belluguem poc” i sovint es donen casos de resistència a la insulina, la qual cosa va lligada a la placa arterioscleròtica. Per això, creu que cal “controlar molt bé la dieta i fer exercici, ja que és una manera de cremar” aquest sucre. Les noves medicacions baixen el sucre i prevenen les malalties cardiovasculars però Ballester recorda que “val la pena abans canviar l’estil de vida”. A més, alerta que les malalties cardiovasculars “per desgràcia” quan presenten algun símptoma “ja és massa tard”.

La conferència formava part del programa La salut al dia de la Fundació Crèdit Andorrà.