L’ONCA reflexiona sobre el paper d’Andorra en la primera meitat del segle XX

L’ONCA —formació impulsada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà— ha tancat aquest dissabte 5 d’octubre el cicle Fronteres, amb el programa Fronteres del terror i de la guerra, interpretat per l’orquestra, sota la direcció, de la violinista del Quartet Casals, Vera Martínez. L’actuació ha comptat amb Gerad Claret com a narrador i la contextualització històrica d’Albert Villaró.

Aquest darrer concert del cicle de quatre actuacions ha evidenciat, d’una banda, la riquesa d’hibridació cultural que implica viure en terra de frontera i, de l’altra, els conflictes que se’n deriven. L’ONCA ha volgut homenatjar la singularitat del territori andorrà i reflexionar sobre el paper que va tenir Andorra en la primera meitat del segle XX, marcat per les guerres europees.

El programa d’aquest darrer concert del cicle Fronteres, segons Martínez “ha estat triat, ja que els compositors han viscut la primera i la segona guerra mundial”. En aquest cas, el protagonisme el té Andorra, i s’han escollit peces “on es pot percebre com entre els compositors hi havia qui transmetia el seu moment de la guerra i com d’altres feien que no passava res”. S’ha intrepretat Serenata (1892) d’Edward Elgar, seguida del Langsamer Satz (moviment lent, 1905) d’Anton Webern, per cloure amb el Quartet núm. 8 de Dmitri Xostakóvitx.

La directora ha explicat que “és un gran plaer poder tocar amb l’ONCA, per la sonoritat i la quantitat de gent tocant és un gran repte fer-ho bé”. La directora concertino convidada ha afegit que té “molts amics dins de l’orquestra i és una sensació molt bonica treballar amb ells”.