L’ONCA presenta la seva 26a temporada

L’ONCA presenta la seva 26a temporada

La Fundació ONCA, institució formada pel Govern i la Fundació Crèdit Andorrà, han donat a conèixer aquest divendres la temporada 2019, on destaca com a novetat un nou projecte de cicle musical que girarà entorn les fronteres. “Tenint en compte la singularitat del nostre territori”, s’ha escollit aquesta temàtica i se li ha “posat una banda sonora”, ha explicat el director artístic de la Fundació ONCA, Gerard Claret. S’han programat quatre concerts dins del cicle, dos dels quals ja han tingut lloc (Fronteres espiritualsMendelssohn, viatger sense fronteres), i dos que es faran al llarg de l’any: un concert sobre Fronteres del terror i de la guerra, per explicar amb música la influència que va tenir Andorra a la Segona Guerra Mundial (i on Claret farà de narrador), i un concert sobre Músiques, nacions i fronteres, per parlar sobre els processos d’hibridació cultural, que liderarà el violinista Manfredo Kraemer.

Una altra novetat per a aquesta temporada és el concert que es farà en el marc de l’Andorra Sax Fest, en què l’ONCA acompanyarà una proposta musical amb quatre solistes del festival. També, aprofitant la celebració del 80è aniversari de la primera emissió de Ràdio Andorra, s’ha programat un concert als Jardins de Casa de la Vall que proposarà un recorregut per les músiques que van omplir les ones radiofòniques durant els anys d’emissió.

Finalment, i tal com ha explicat la directora de la Fundació Crèdit Andorrà, Francesca Ros, s’han ampliat el nombre de sessions dels quatre concerts familiars previstos per a aquesta temporada. “Cada vegada que organitzem un concert d’aquests tenim ple”, ha assegurat Ros. Són propostes que permeten apropar els més petits a la música i que tenen molt bona acollida.

Durant l’acte, la ministra de Cultura, Joventut i Esports en funcions, Olga Gelabert ha confiat que, després que l’ONCA celebrés el 2018 els seus 25 anys, en vinguin almenys 25 més. Ha resumit el primer quart de segle amb les paraules “compromís, esforç, emoció i música”.

La 26a temporada de la Fundació ONCA està estructurada en quatre àmbits que, des del Patronat, es consideren fonamentals:
ORQUESTRA NACIONAL CLÀSSICA D’ANDORRA (ONCA)
Es presentaran noves produccions en diferents formats i amb un alt valor artístic. La formació mantindrà la presència en diversos indrets del territori nacional amb programes que busquen la complicitat del públic. A la vegada, es continuarà actuant en escenaris més enllà de les nostres fronteres, com el cicle ONCA al Palau, i es col·laborarà amb solistes i altres entitats musicals de prestigi internacional. Per tercer any consecutiu, l‟orquestra convidarà dos nous concertinos directors en dos de les produccions de cambra i durà a terme una coproducció amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. La Fundació ONCA continua amb la voluntat de convidar noves direccions de cambra per enriquir i complementar el treball que realitza, des de fa més de vint-i-cinc anys, el seu concertino director i fundador Gerard Claret.
JOVE ORQUESTRA NACIONAL DE CAMBRA D’ANDORRA (JONCA)

Es continuarà potenciant la Jonca. S‟han programat tres cites anuals, en dos de les quals participaran els estudiants de les escoles de música del país. També es treballarà amb el petit format, en grups de cambra, amb motiu del Concert de Nadal, que es presentarà en la seva cinquena edició.
PROGRAMA EDUCATIU
Es dissenyarà un nou programa educatiu atractiu que permeti formar les noves generacions i, a la vegada, donar a conèixer la música als infants i a les seves famílies. En aquest sentit, se seguirà col·laborant amb les escoles de música per contribuir a la formació dels joves intèrprets i s‟organitzaran nous tallers formatius. En definitiva, s‟impulsarà un treball conjunt amb les escoles amb la voluntat que l‟orquestra nacional sigui un referent musical obert a tothom.
PROGRAMA SOCIAL
Es desenvoluparan noves activitats del programa Música i creativitat, iniciat el 2015, amb l‟ànim de fer arribar l‟art i la música a tothom, d‟innovar i de fer accessible la participació musical a tota la població.