L’ONCA i Abel Tomàs sedueixen amb una obra mestra religiosa del classicisme

L’ONCA i Abel Tomàs sedueixen amb una obra mestra religiosa del classicisme

Prop d’un centenar de persones han assistit aquest dissabte al vespre al concert que l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA) i el violinista Abel Tomàs han ofert a l’església de Sant Esteve d’Andorra la Vella. L’orquestra andorrana -impulsada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà- i el músic han interpretat una obra mestra del classicisme creada per Joseph Haydn: ‘Les set últimes paraules de Jesucrist a la creu’, la qual es va estrenar a l’oratori de la Santa Cueva de Cadis l’any 1787. Es compon de nou moviments (una introducció, set sonates i un moviment final), que descriuen les set últimes paraules que va pronunciar Jesús abans de morir.

És una obra “molt inspiradora, molt profunda, molt mística i sempre és un petit repte fer el viatge amb el públic, sense aplaudiments, i amb clares referències bíbliques en relació al patiment d’una persona abans de morir”, ha expressat el violinista Abel Tomàs, membre del reconegut Quartet Casals, que ha estat convidat, per segon any consecutiu, per liderar la formació andorrana com a concertino director.

L’obra permet tenir la sensació “d’estar al cel, en un altre món”, ha manifestat el violinista moments abans d’iniciar la interpretació.

Tomàs fa més de quinze anys que toca l’obra i mai s’ha cansat de fer-ho perquè, diu, “és preciosa”. A més, entre els moviments de la peça, el poeta català Josep Pedrals ha narrat cadascun dels instants abans de la mort de Jesús. “Descriure amb paraules l’obra de Haydn provoca que la gent s’endinsi molt més en el transcurs d’aquesta”, ha assegurat.

El mateix programa es tornarà a presentar el dijous 12 d’abril, a les 20 hores, al Petit Palau de Barcelona com a cloenda del cicle ONCA al Palau d’enguany.