Les Nacions Unides del Barroc

Les Nacions Unides del Barroc

L’ONCA —formació impulsada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà— proposa el cicle Fronteres amb el programa Músiques, nacions i fronteres, interpretat per l’ONCA, sota la direcció, per primera vegada, del violinista Manfredo Kraemer. L’actuació comptarà també amb la col·laboració del clavecinista, Dani Espasa.

L’estrena serà el dijous 16 de maig, a les 20 h, al Petit Palau del Palau de la Música Catalana, i es presentarà a Andorra el 18 de maig, a les 20.30 h, a l’Era Gran de Casa Rossell, amb motiu del Dia internacional dels museus.

Tal com descriu el musicòleg Lluís Bertran, el programa reflecteix com la música va ser una de les principals eines per a homogeneïtzar el gust musical a l’Europa del Barroc. Al segle XVII, en plena consolidació de les monarquies absolutes i de les administracions estatals, la cort francesa de Lluís XIV institucionalitzaria un estil musical capaç de simbolitzar el poder del nou Estat absolutista. Als altres països, corts grans i petites, enlluernades pels fastos de Versalles, van afanyar-se a adoptar-lo. L’afalagador i ordenat estil francès, però, xocava amb un altre de més arrelat, l’italià, brillant i fantasiós, xoc que va ser l’origen de nombroses polèmiques. A Les caractères de la danse (1715), Jean-Féry Rebel proposa un manifest d’estil que presenta, l’una darrere l’altra, en forma de suite, les danses més elegants i característiques de la música francesa. A l’altra banda dels Alps, un concerto grosso (1711) del venecià Antonio Vivaldi encarna perfectament l’estil oposat: la fantasia de tres solistes virtuosos que s’alterna amb les incisives puntuacions de l’orquestra que els acompanya. A Anglaterra, Matthew Locke mescla seductorament les tonades locals amb la solemnitat francesa i la vivacitat italiana, però posant-ho al servei d’una tradició ben anglesa, la de l’acompanyament musical de les obres teatrals de Shakespeare, aleshores un desconegut a la resta d’Europa (The tempest, 1674). Per últim, en terres germàniques, la convivència d’estils va ser vista com l’ocasió per a la “reunió dels gustos”, fins al punt que alguns teòrics van definir l’estil alemany com un estil musical mixt, sense fronteres, síntesi dels estils nacionals veïns. A la suite titulada Les nacions, Georg Philipp Telemann va més enllà i retrata musicalment turcs, suïssos, portuguesos i moscovites amb un esperit pintoresc i satíric.

Les entrades per al concert del XV Cicle ONCA al Palau de la Música Catalana estan a la venda a les taquilles del Palau de la Música Catalana i a www.palaumusica.cat, a un preu de 12 €.

El concert d’Andorra és amb entrada lliure amb aforament limitat. Informació i reserva prèvia obligatòria als telèfons (+376) 835 852 / (+376) 839 760. L’actuació compta amb la col·laboració del Departament de Patrimoni del Govern d’Andorra.

Manfredo Kraemer, violí

És un dels violinistes barrocs més prestigiosos de l’actualitat. A l’any 1984 s’establí a Alemanya per estudiar a l’Escola Superior de Música de Colònia, amb Franz Josef Maier, director del Collegium Aureum, un pioner indefugible en el redescobriment del violí barroc i de la seva tècnica. S’ha especialitzat en la interpretació històricament informada de la música dels segles XVII i XVIII. Resident a Córdoba (Argentina), viu i treballa simultàniament a Europa i Amèrica com a concertista, director i docent. A l’any 2004, la BBC Music Magazine el va incloure entre els violinistes barrocs més destacats i influents de l’actualitat. La seva discografia comprèn més de quaranta títols. És titular des de l’any 2004 de la càtedra de violí barroc a l’Escola Superior de Música de Catalunya. Alhora manté una intensa tasca docent en universitats i conservatoris d’Europa i Amèrica. L’any 1996 va fundar el conjunt The Rare Fruits Council, les gravacions del qual van obtenir destacats premis internacionals. Impulsor del Festival Internacional de Música Barroca «Camino de las Estancias», de la província de Córdoba, va crear La Barroca del Suquía, una de les primeres i més prestigioses orquestres amb instruments originals d’Argentina.

XV Cicle ONCA al Palau

Cicle fronteres

Fronteres del terror i de la guerra

Dijous 16 de maig · 20 h