La Jonca ofereix un Concert de Meritxell marcat pel contrast entre músiques del nord i del sud

La Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (Jonca), impulsada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà, ha ofert aquest diumenge 16 de setembre el tradicional Concert de Meritxell, caracteritzat per “una barreja de colors, de llum i sentiments molt diferents” i en què la música del nord i la del sud s’han donat la mà. Ho ha fet sota les batutes de Yannis Papaioannou i de Gerard Claret. A més a més, la Jonca ha estat acompanyada de Georgi Dimitrov al kanonaki i de Semih Ali Aksoy a la percussió. L’Auditori Nacional s’ha omplert de públic que no s’ha volgut perdre l’actuació.

Sota el títol Músiques del nord-Músiques del sud els joves intèrprets han ofert un repertori en què les músiques nòrdiques de compositors com Johan Svendsen, Edvard Grieg o Jean Sibelius, que han estat interpretades sota la direcció de Claret, contrastaven amb les músiques tradicionals de Grècia, el món àrab o l’imperi otomà, que ha dirigit Papaioannou. Moments abans del concert el músic grec destacava que per a ell dirigir i tocar amb la Jonca ha estat “una gran experiència, perquè són molt bons músics i perquè tenen una flexibilitat molt interessant”. En aquest sentit, ha destacat que “són joves” i els interessa “aprendre coses” i poder tocar músiques noves. De fet, creu que la seva col·laboració amb ells els haurà permès veure “una manera diferent de treballar”, ja que ell prové de la música tradicional.

Era la cinquena vegada que aquest Concert de Meritxell ofert per la Jonca comptava amb una direcció col·legiada. A més a més, Papaioannou destaca el fet que s’hagi pogut apropar al públic altre tipus de música més enllà de la clàssica. Cal destacar que la formació orquestral composta per 35 músics (nou violins primers, deu violins segons, set violes, set violoncels i dos contrabaixos) ha ampliat la seva plantilla amb la incorporació de dotze joves instrumentistes de l’Institut de Música del comú d’Andorra la Vella, tres dels quals ja van fer la seva primera col·laboració pel concert de Primavera d’aquest any.