La Fundació ONCA estrena ‘Aprèn a escoltar l’ONCA’

La Fundació ONCA estrena ‘Aprèn a escoltar l’ONCA’

La Fundació ONCA, emparada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà, inicia un nou projecte, ‘Aprèn a escoltar l’ONCA’, dissenyat pel músic andorrà de l’ONCA Josep Martínez Reinoso. Es tracta de xerrades participatives destinades a un públic general, en les quals es descriuran, de manera amena i entenedora, conceptes de teoria i d’història de la música per ajudar a millorar l’escolta de la música clàssica. Les xerrades es duran a terme aprofitant la programació de concerts previstos.

En paraules de Josep Martínez Reinoso, “‘Aprèn a escoltar l’ONCA’ vol oferir al públic del Principat les eines adients per escoltar i gaudir de la música clàssica d’una manera molt més activa i gratificant. El concert clàssic ha esdevingut un esdeveniment ritual molt allunyat de les expectatives dels seus assistents, ja que la immediatesa i la facilitat d’accés a gravacions per Internet ha generat noves i molt diverses formes de consum musical. Aquestes activitats volen esdevenir un espai obert de diàleg al voltant de tots els aspectes vinculats a la música, i en especial, al concert”.

La primera xerrada, titulada ‘Repetim? L’essència de la forma musical’, es durà a terme el dimecres 8 de juliol, a les 20 hores, al vestíbul del Consell General i tractarà sobre aspectes imprescindibles per a l’escolta, com les estructures bàsiques que organitzen una obra o fragment musical. S’explicarà l’origen històric de les formes musicals més habituals i la seva evolució a través de les diferents èpoques i les diferents tradicions musicals. L’objectiu és poder identificar-les amb facilitat en un concert o audició i, així, començar a percebre la música d’una manera més plaent. Martínez Reinoso utilitzarà fragments i exemples musicals d’obres que presentarà l’ONCA als diferents concerts programats durant el mes de juliol, amb la intenció d’apropar la música interpretada al públic assistent.

L’acte, que compta amb la col·laboració del Consell General, és amb entrada lliure i cal fer la reserva prèvia al telèfon 87 78 77.

Josep Martínez Reinoso, violinista i musicòleg

Nascut a Escaldes-Engordany, es titula en l’especialitat de violí a l’Esmuc sota el mestratge del violinista Agustín León Ara. Més tard s’especialitza, gràcies a una beca de la Fundació Crèdit Andorrà, en interpretació de la música antiga a la Hochshule für Musik und Tanz Koln (Colònia, Alemanya), on obté el títol de màster en interpretació d’instruments històrics, en la modalitat de violí barroc. És llicenciat en història i ciències de la música a la Universitat de la Rioja, institució a la qual continua vinculat perquè hi fa una investigació doctoral sobre el context sociocultural de la vida concertística del segle XVIII. També participa en el grup d’investigació MECRI, amb el qual està immers en el projecte de I+D Musicologia aplicada al concert clàssic a Espanya (XVIII-XXI).

Ha estat membre de la Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (Jonca) i actualment forma part de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA). A més, col·labora amb formacions orquestrals de diversa naturalesa: el Jan-Wellem-Barockquartet de Düsseldorf, la Colner-Barockorchester de Colònia, l’Ensemble Leipzig-Barock, l’Arte del Mondo de Leverkusen, Vespres d’Arnadí de Barcelona, l’Orquestra Barroca de la Universitat de Salamanca, l’Orquestra Montsalvat i l’Orquestra Barroca de Sevilla. També ha enregistrat amb algunes d’aquestes formacions. És director i fundador de l’Ensemble Il Nobile Diletto, grup especialitzat en la interpretació de la música dels segles XVII i XVIII, amb el qual ha actuat en nombrosos festivals com el Cicle de Música Sacra, el Festival Ibèric i la Setmana Musical de Santa Cecília, tots tres a Badajoz, el Festival de Música Antiga de Berga, el Festival de Música Antiga d’Ubeda i Baeza, entre d’altres. També organitza activitats pedagògiques i de difusió de la música del segles XVII i XVIII.