Estrena de ‘L’andorrà’ per celebrar 25 anys de l’ONCA i de la Constitució

L’ONCA —formació impulsada pel Govern d’Andorra i la Fundació Crèdit Andorrà— ha organitzat aquest dimarts 13 de març a la nit un concert, en coproducció amb la GIOrquestra, per celebrar els 25 anys de la seva fundació i de la Constitució del Principat d’Andorra, i els 50 anys de carrera professional dels germans Lluís i Gerard Claret. Així, l’ONCA ha ofert Doble concert per a violí, violoncel i orquestra, Op. 144, “L’andorrà”, que ha compost, sota l’encàrrec de la Fundació ONCA i el Consell General, el compositor i director Salvador Brotons. A la segona part del concert s’ha interpretat la Simfonia núm. 3 en mi bemoll major, Op. 55, “L’heroica”, de Ludwig van Beethoven (1770-1827).

Fins a una seixantena de músics han acompanyat els germans Claret en la interpretació.

Brotons ha explicat que l’obra va ser un encàrrec, i els germans Claret li van demanar que fos per a orquestra, violí i violoncel. El compositor va voler donar a la composició “una flaire andorrana” i va preguntar per “melodies genuïnament andorranes”, perquè li servissin de base per a la creació. En el segon i tercer temps de “L’andorrà”, que és una composició amb quatre moviments, es pot distingir l’adaptació de tres cançons andorranes: Les ninetes d’Ordino, La marxa del Consell i El ball de la Marratxa lauredià. El compositor ha permès el lluïment tant de l’orquestra com dels solistes, que en alguns moments dialoguen entre ells. El director i compositor espera que “L’andorrà”, tingui trajectòria i formi part dels repertoris, tot i que ha admès que és difícil perquè ha de competir amb cèlebres autors com Brahms o Beethoven. “Per això he volgut fer una obra fresca, comunicativa, que agradi als intèrprets”, ha afirmat.

No és la primera vegada que Brotons dirigeix l’ONCA (ja és un habitual del Concert d’Any Nou) ni els Claret, tot i que és la primera ocasió que tenia els dos germans junts en un escenari.