març 14 Concert de celebració dels 30 anys de la Constitució del Principat d’Andorra i de la Fundació ONCA

La Fundació ONCA, organitza el tradicional Concert de la Constitució, que enguany celebra el trentè aniversari de la Constitució del Principat d’Andorra i de la Fundació Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra. El programa està format per dues parts, on la primera estarà protagonitzada per la interpretació d’un cançoner de temes andorrans i la segona hi haurà l’estrena de l’obra ‘Un viatge’, encarregada a l’escriptor Albert Villaró i al director artístic de la Fundació ONCA, Albert Gumí, amb motiu dels 30 anys de la Constitució del Principat d’Andorra. El concert serà el dimarts 14 de març, a les 12 h, al Centre de Congressos d’Andorra la Vella i avui es posen a la venda les entrades a www.onca.ad.

Pel que fa a la primera part, es comptarà amb la cantant lírica andorrana, Maria Soler i l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA), que interpretaran peces andorranes com la sardana “Les valls d’Andorra” de Jaume Ventura i Tort, que Gumí ha arranjat per a instruments de corda, la interpretació de tres cançons d’Enric Marfany i Gosset titulades “A Andorra”, “El cant del Valira” i “Aplec a Canòlic”, amb arranjaments per a cordes a càrrec del violinista Jordi Coll, o la peça “Jo voldria ser andorrà” de Jaume Casadevall Costa.

Quant a la segona part del concert de celebració, entraran en escena els actors andorrans Raquel López i Oriol Guillem, sota la direcció escènica de Joan Hernández, l’ONCA i la Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (Jonca) per estrenar l’obra “Un viatge”, una peça musical d’aproximadament 40 minuts, pensada per a narradors i orquestra de cambra. Segons Gumí “la composició presenta el recorregut de la història d’Andorra des del final de la darrera gran glaciació de fa més de 12.000 anys fins al dia que es va consolidar la Constitució del Principat d’Andorra”. El director artístic comenta que a partir del text de Villaró, “que és un text poètic que presenta els diferents estadis i aventures que ha sofert el país per sobreviure enmig de les dues grans potències i de la seva idiosincràsia en ser un país de muntanya entre valls”, ell mateix ha volgut crear una música que reforci el sentit poètic del text situant cada època amb el seu context musical fent que “esdevingui un viatge entre la paraula i la música, sent un moment apassionant”.

Eixos principals dels 30 anys de la Fundació ONCA

Ens trobem en un any de celebracions: 30 anys de la Fundació ONCA, 30 anys de Constitució del Principat d’Andorra, 10 anys del Jambo Street Music, 10 anys de l’Andorra Sax Fest, i tantes altres efemèrides, com els 40 anys de l’Escola Andorrana, que coincideixen aquest 2023. La Fundació ONCA estarà present, en major o menor mesura, en aquestes celebracions, i es marca un seguit de propòsits per aquesta temporada:

1.- Posar en valor la gran tasca de la Fundació ONCA durant els trenta anys d’existència i per projectar-la amb força cap al futur comptant amb col·laboracions de prestigi que ens connecten amb el passat i reforcen el present de l’orquestra com és el cas de la participació d’en Gerard Claret com a concertino director convidat.

2.- Des de la idiosincràsia clàssica, promoure l’obertura de l’orquestra cap a les  diverses músiques que es fan al nostre país per recolzar als cantautors i grups de música moderna, recuperar les obres clàssiques d’autors del patrimoni musical andorrà que romanen en l’oblit, i continuar eixamplant el nou corpus de música clàssica d’arrel andorrana.

3.- Continuar creant sinergies amb les entitats i institucions musicals i culturals del país com el Jambo Street Music, el cicle Cambra Romànica, l’Andorra Sax Fest o el Museu Carmen Thyssen Andorra, en diferents àmbits artístics.

4.- Continuar vetllant per la formació dels joves intèrprets a través de la pràctica orquestral de qualitat amb la possibilitat de tocar colze a colze amb els professionals de l’ONCA. Donar l’oportunitat de debutar amb l’ONCA a joves intèrprets professionals andorrans com la mezzosoprano Maria Soler.

5.- Fomentar la música de cambra clàssica amb la creació d’un cicle de concerts d’estiu a les set parròquies i amb la producció del primer concert del quintet de vent format pel professorat de l’Institut de Música del Comú d’Andorra la Vella, intèrprets vinculats estretament a la Fundació ONCA.

6.- Apropar la música a totes les persones i col·lectius del país. El concert de Santa Cecília significa el punt d’unió entre l’ONCA, la Jonca, els joves estudiants de les escoles de música i els col·lectius amb capacitats diverses del territori.

Detalls de l'esdeveniment

Quan
Dimarts 14 de març, a les 12 hores
On