El Comú d’Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà presenten ‘La Xacona i el Rigodó ara fan el ball rodó’ en el marc d’ORDINO CLÀSSIC

El Comú d’ Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà presenten La Xacona i el Rigodó ara fan el ball rodó, el concert familiar a càrrec de la Companyia Xuriach, que te lloc en el marc d’ORDINO CLÀSSIC. La cita tindrà lloc el proper diumenge 24 de febrer, a les 12 h, a l’Auditori Nacional d’Andorra.
Aquest espectacle mostra amb veu pròpia les històries implícites en les danses populars, el seu origen i el simbolisme que s’amaga dins el galanteig i el significat dels gestos dels ballarins. També presenta de manera propera, atractiva i divertida els diversos instruments que intervenen en l’espectacle, els quals, gràcies a la seva varietat tímbrica, contribueixen a crear una atmosfera sonora diferent. La durada abreujada de les danses i el diàleg entre els intèrprets que esdevenen personatges va dibuixant un intrigant fil argumental que permet mantenir els més petits atrapats en l’acció. Així mateix, l’alternança de danses de parella, danses en grup, canvis de vestuari o desplaçaments de músics i ballarins, condueixen la mirada de petits i grans per tots els racons de l’escenari.
Aquest concert és una proposta destinada a les famílies i els nens d’entre 3 i 6 anys que ens mostra la dansa històrica i tradicional d’una forma didàctica. La Xacona i el Rigodó ara fan el ball rodó és un conte ballat amb narrador i música en directe on el públic aprendrà algunes danses populars antigues catalanes i coneixerà els instruments originals.
Les entrades es poden adquirir a través de la web www.ordinoclassic.ad i el preu és de 12 €, per als adults, i 5 €, per als infants d’entre els 3 i els 12 anys, en la venda anticipada i el dia del concert. L’espectacle és gratuït per als menors de 3 anys si no usen seient.

SINOPSI
La redacció d’un tractat de dansa és el que manté ocupat durant la lliçó en Baltasar de Roges Plantofes, un alumne tan avantatjat com despistat de l’escola de l’estricte mestre Rigodó de Magnadansa. En Baltasar i la Xacona de Bellpàs, gràcies a les melodies d’en Trempacordes i en Bufacanyes, aprenen les danses que es ballen a la Barcelona del segle XVIII. Pavanes i follies, villanos i sardanes, canaris i matutxins… El mestre Rigodó no es cansa d’ensenyar les danses de la terra. Però els joves han sentit veus arribades de França. Diuen que allà ara s’hi balla la chaconne, la gavotte i el minuet. Unes danses complicades i elegants amb coreografies bellíssimes que encisen fins al mateix rei! I quines ganes d’anar a França i quina curiositat per aprendre el minuet! Dit i fet, cap a França hi falta gent! Els joves marxen plens de preguntes i en tornen carregats d’il·lusió i de noves danses, d’elegants vestits i belles melodies que el mestre Rigodó, escèptic primer i encuriosit després, aprèn i balla… però a la catalana!

COMPANYIA XURIACH
La companyia Xuriach va ser creada l’any 2009 per Marc Riera i Anna Romaní i reuneix músics i ballarins especialitzats en el Renaixement i el Barroc, principalment d’àmbit català i ibèric. Gràcies a la formació i especialització dels seus components, Xuriach ha obtingut una gran reputació pel seu coneixement dels períodes històrics, el seu repertori, l’estètica, l’entorn sociocultural i la recreació dels vestuaris. Sobretot destaca la passió, la il·lusió i la capacitat de la companyia d’adaptar-se a tots els públics revivint i posant a l’abast dels espectadors els vestigis d’un patrimoni cultural oblidat.

El treball de la companyia Xuriach es desenvolupa en tres eixos vertebradors: la divulgació, la creació d’espectacles i la formació. Pel que fa a la divulgació, destaquen les col·laboracions amb el Born Centre Cultural, amb exposicions com Barcelona 1700. De les pedres a les persones; amb el Museu d’Història de Barcelona en la inauguració de l’exposició Indianes i en la conferència La dansa a la Barcelona del s. XVIII. L’àliga com balla l’Espanyolet; amb el Museu de la Música en la mostra Les músiques del 1714, i amb el Museu d’Història de Catalunya. Xuriach també ha estat convidada amb els seus espectacles en diferents festivals de música o dansa i ha col·laborat amb les comissions de commemoració del Tricentenari de l’Ajuntament de Barcelona (Mercè’13 i Appruta1714) i de la Generalitat de Catalunya en als actes de la Diada de l’any 2014. També ha participat en el Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP), en la pel·lícula històrica Born de Claudio Zulian, que es va estrenar l’any 2014, i en la sèrie de producció japonesa MAGI. En l’àmbit de la formació, destaquen els cursos organitzats per la mateixa companyia, els tallers a mida per a col·lectius específics, la participació en el Dansàneu de la Generalitat o l’encàrrec de l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) per introduir la dansa antiga als esbarts de Barcelona per a La ciutat de la bullícia de les festes de la Mercè del 2013.

ORDINO CLÀSSIC
ORDINO CLÀSSIC és el festival d’hivern que impulsen el Comú d’Ordino i la Fundació Crèdit Andorrà destinat als diferents públics interessats en els estils que inclou el concepte actual de música clàssica. No és un festival de música clàssica tradicional, ja que pretén integrar-se en el territori posant en valor el Principat d’Andorra i, en especial, Ordino, la muntanya i la vida entorn de la neu. En aquest sentit, el festival té lloc en diferents espais de la parròquia ordinenca com l’Auditori Nacional d’Andorra, l’església parroquial d’Ordino, el camp de neu Ordino-Arcalís, alguns hotels i el Centre Sociocultural L’Estudi d’Ordino.