Acord entre la Fundació Crèdit Andorrà, el SAAS i la Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica perquè Andorra formi part de la recera en matèria de limfomes i leucèmies

La Fundació Crèdit Andorrà, el Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) i la Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica han signat un acord de col·laboració amb l’objectiu de facilitar la recerca en matèria de limfomes i leucèmies. La tasca de recerca en aquest àmbit permet continuar avançant en la precisió del diagnòstic, la qual cosa fa possible una creixent personalització dels tractaments d’aquestes patologies, que redunda en una major efectivitat del tractament i per tant en millors pronòstics.

Gràcies a la signatura d’aquest conveni, i sempre que els pacients donin el seu consentiment, les mostres biològiques seran traslladades a l’Hospital Clínic de Barcelona i entraran a formar part de la col·lecció d’hematopatologia d’aquest centre. Seran analitzades per un grup d’hematopatòlegs, hematòlegs i científics especialitzats en aquest tipus de malalties (el Grup d’Estudi de Limfomes de Catalunya i Balears –GELCAB–), liderats pel Dr. Elías Campo, director de recerca de l’Hospital Clínic de Barcelona. Campo dirigeix la recerca “Caracterització clinicopatològica i molecular de les neoplàsies limfoides”.

Amb aquest conveni, la Fundació Crèdit Andorrà desitja contribuir a la recerca relacionada amb síndromes linfoproliferatius, limfomes i leucèmies, amb la finalitat d’homogeneïtzar i millorar el diagnòstic i el tractament dels pacients d’Andorra.

Actualment, es calcula que cada any es detecten un centenar de casos a Andorra que presenten una sospita limfoproliferativa. D’aquests, 75 presenten quadres clínics reactius no malignes, però aproximadament 25 pacients donen positiu a limfomes o síndromes limfoproliferatius.

El programa GELCAB

El programa GELCAB (Grup d’Estudi de Limfomes de Catalunya i Balears), treballa des de l’any 2001 en l’homogeneïtzació i la millora del diagnòstic i el tractament de pacients amb síndromes limfoproliferatius, i realitza un estudi i seguiment detallat de l’evolució dels pacients.

El programa GELCAB registra una elevada activitat d’estudi i aportació a la ciència de la medicina i la investigació, resultats que són promulgats en importants publicacions de reconegut prestigi internacional.

El SAAS, que ja derivava casos de pacients amb limfomes a l’Hospital Clínic de Barcelona des de fa anys, es va adherir al programa GELCAB el 2015.

El 2017 ha signat un conveni amb la Fundació Crèdit Andorrà i la Fundació Clínic per a la recerca biomèdica. El nombre de casos estudiats des de l’inici d’aquesta col·laboració (diagnòstics inicials i recaigudes) és de 42. En 15 casos ja s’ha fet tot l’estudi (36%).

Programa ‘La salut al dia’ de la Fundació Crèdit Andorrà

La col·laboració entre la Fundació Crèdit Andorrà, el SAAS i la Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica s’emmarca dins els objectius de la Fundació Crèdit Andorrà de contribuir al desenvolupament social en general, i el seu compromís amb les persones i el país. En l’àmbit de la salut, la Fundació treballa per explorar noves vies per ajudar la població a aconseguir una millor qualitat de vida.

En aquest sentit, dedica una atenció especial a les persones amb malalties de gran impacte social a través del programa La salut al dia, portant a terme projectes i iniciatives per donar suport als malalts i a les persones del seu entorn, així com per sensibilitzar la societat.

La Fundació organitza conferències de divulgació general i tallers de formació, i edita material divulgatiu.